A 2024/2025-ös tanév tavaszi félévében került megrendezésre a „Vitázz! avagy a vitakészségek fejlesztése” címet viselő vitakészség-fejlesztő kurzus. Összesen 7 x 90 perc személyes alkalomból állt, és közel 20 hallgató aktív részvételével zajlott.
A szabadon választható tantárgy célja az volt, hogy a résztvevők megtanulják, hogyan érveljenek hatásosan, hogyan ismerjenek fel és használjanak különféle érveléstechnikai eszközöket, illetve hogyan álljanak ki magabiztosan egy-egy vita alkalmával. A kurzusok során minden egyes alkalommal formális, logikusan felépített vitára került sor.
A félév kezdetén külön alkalmat szántunk a nyilvános beszéd gyakorlására, amely során a hallgatók rövid beszédeket mondtak el, reflektáltak egymás felszólalásaira, és megtanulták a nonverbális kommunikáció fontosságát. Minden tanóra igen jó, oldott hangulatban telt, hogy megszokják a nyilvános szereplést.
A viták során a hallgatók pro és kontra oldalra osztva dolgoztak fel egy-egy aktuális, társadalmi kérdéseket érintő tételmondatot. A tanulók megtanulták a tételmondattal kapcsolatos alapvető információkat is.
A vitákban minden alkalommal 6-8 fő vitázott aktívan, 3-5 fő bíróként értékelte a párbeszédeket, míg a többiek megfigyelőként jegyzeteltek, reflektáltak. A csoporton belüli szerepcserék lehetőséget biztosítottak arra, hogy mindenki megtapasztalhassa, milyen eltérő más-más pozícióból részt venni egy racionális vitában. Az általunk alkalmazott és gyakorolt vitaformátumnak neve a World Schools Style Debate, az ún. WSDB formális vitaformátum. Ez egy nemzetközileg elterjedt, strukturált vitázási forma, amelyet különösen középiskolás és egyetemista vitaversenyeken alkalmaznak világszerte. A formátum két, háromfős csapatot állít szembe egymással. Az egyik a pro (támogató), a másik a kontra (ellenoldal) oldal, ahol minden résztvevő meghatározott szerepkörben szólal fel. A vita célja nemcsak az álláspont megvédése, hanem a másik oldal érveinek logikus és tiszteletteljes cáfolata is. A formátum szigorú időkereteket, válaszbeszédeket és közbevetett kérdések lehetőségét (védett idő) is tartalmazza, miközben kiemelt szerepet kap az érvelések súlyozása, kontextusba helyezése és a vita kereteinek igazságos meghatározása.
Az érvelések kidolgozásához a Toulmin-modellt is használtuk (állítás – bizonyíték – magyarázat), valamint érintőlegesen szó volt az AREI és a SEXIeR szerkezetről is.
A WSDB fejleszti a kritikus gondolkodást, az együttműködést és a retorikai készségeket, miközben rászoktat a tiszta, logikus és kulturált vitára.
A kurzus elméleti és gyakorlati szakaszokra tagolódott. A hallgatók megismerkedtek az érvelés klasszikus logikai szerkezetével (konklúzió és premissza), valamint a helyes és a helytelen érvek megkülönböztetésének lehetőségeivel. Nagy hangsúlyt kapott a tételmondatok értelmezése, a vita definíciójának meghatározása, valamint az érvelési hibák felismerése is. A kurzus anyaga részben saját készítésű szemléltető diasorokra, részben a World Schools Style Debate forma gyakorlatára épült.
Az órák jó hangulatban teltek, a viták pedig nemcsak szakmai szempontból bizonyultak tanulságosnak, hanem közösségépítő erővel is bírtak. A kurzus során az érintett témák között szerepelt: a környezetvédelem és a fenntartható jövő kérdései, a fast fashion és a fogyasztói társadalom kritikája, a munkavállalói jogok és a munkakörülmények, valamint az egészségügyi ellátás kihívásai. A kurzus során alkalmazott módszerek és tartalmak a retorikai és az érveléstechnikai képzés legmodernebb eszközeire épültek. A hallgatók megismerkedtek a racionális vita szabályrendszerével, különösen a konfrontációs és a dramaturgiai szabályokkal. A résztvevők megtanulták, hogy az érvelés célja nem csupán a győzelem, hanem az álláspontok megalapozása, kritikus értelmezése és tárgyilagos vizsgálata. Nagy hangsúlyt kaptak a különböző érvelési hibák, például a szalmabáb-érvelés, a tekintélyre hivatkozás, a hamis dilemma és a csúszka érv felismerése is. A résztvevők saját példák alapján is tanultak érvelni, illetve megkülönböztetni magyarázatot, véleményt, javaslatot és valódi érvet.
A kurzus lehetőséget biztosított, hogy a hallgatók kérdéseket tegyenek fel a viták során, és gyakorolják a vitapartnerek tiszteletteljes meghallgatását, valamint az érzelmek kontrollálását, hiszen ezek a racionális vita sikerességének kulcselemei. Időközben szembesültek azzal, hogy milyen nehéz is jól kérdezni a másik féltől, úgy, hogy abban ne legyen állítás. A viták során a „jóindulat elve” alapján arra törekedtünk, hogy a másik fél érveit a lehető legerősebb módon értelmezzük, majd korrekt kritikának vessük alá.
A vitakurzus végén a hallgatók lehetőséget kaptak arra is, hogy tudásukat a TDK Orientációs Napon kamatoztassák, amelyen aktív közreműködőként vettek részt. Az esemény során nemcsak a Tudományos Diákköri munka alapjaival ismerkedhettek meg, hanem prezentációs és szerepléstechnikai előadáson tanulhatták meg, hogyan építsenek fel hatásos előadást, miként kommunikáljanak hatékonyan bármilyen közeg előtt. A nap folyamán egy vitakurzus workshop keretében az érdekőldök bepillantást nyerhetett abba, hogy hogyan működik egy World Schools Style Debate vita, és milyen készségek szükségesek egy megalapozott, logikus és meggyőző érveléshez. A hallgatók ilyen helyzetben alkalmazhatták a kurzus során tanultakat, ami további önbizalmat és gyakorlati tapasztalatot adott számukra.
A félév zárásaként a hallgatók anonim kérdőív segítségével adtak visszajelzést a kurzusról. A válaszok alapján egyértelműen megállapítható, hogy fejlődtek az érvelési készségeik, nőtt az önbizalmuk, és bátrabban szólalnak meg nyilvános helyzetekben is.
A szabadon választható kurzus oktatója és a beszámolót készítette:
S. Dinnyés Katalin Julianna
egyetemi tanársegéd
vitavezető, vitatréner, vitamentor-jelölt
Egészségmagatartás- és fejlesztés Szakcsoport
A kurzus a Kulturális és Innovációs Minisztérium valamint a Nemzeti Tehetség Program támogatásával és a Nemzeti Tehetség Alapból valósul meg, az NTP-HHTDK-24-0024 azonosító számú, „A tudományos diákköri munka népszerűsítése a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karon” című nyertes pályázat keretében.

