Bezár

Általános információk

„A TDK nem arról szól, hogy elmondod az előadást és leülsz”

„A TDK nem arról szól, hogy elmondod az előadást és leülsz”

2025. május 26.
3 perc

Tóth Kata végzős gyógytornász hallgató I. helyezést ért el a Tudományos Diákköri Konferencián A gyermekkori viselkedészavarok előfordulási gyakoriságának vizsgálati és kezelési lehetőségei című kutatásával.

Mi motiválta a tudományos kutatás kapcsán?
Tóth Kata vagyok, végzős gyógytornász hallgató. Mindig is szerettem gyerekekkel foglalkozni, könnyen megtalálom velük a közös hangot. Emellett nagyon közel áll hozzám az idegrendszer témaköre, a „neuro” a kedvenc tárgyam. Ezek kombinációjából született meg a kutatásom, ami ADHD-val küzdő gyerekekkel kapcsolatos.

Milyen szakmára készül?
Ha minden igaz, pár hónapon belül gyógytornász leszek. A tanulmányaim elejétől kezdve nagyon szeretem ezt a szakmát. Már kiskorom óta tudom, hogy az egészségügyben szeretnék elhelyezkedni, erre több ötletem is volt, de nálam végül egyértelműen a gyógytornász nyert.

Röviden mutassa be kutatását!
A kutatásom nem egy mindennapi téma a gyógytornászaton belül, viszont nekem részben ez volt a célom, nem akartam egy hétköznapi előadással a TDK zsűri elé állni. ADHD-s kisgyerekeket válogattunk be, az esetleges idegrendszeri eltéréseik vizsgálata céljából. Erre egyébként több kutatást is találtunk, például arról, hogy az érintett gyerekek kisagy térfogata kisebb, ezáltal a koordináció-egyensúlyuk is csökkent.
Ennek mentén dolgoztuk ki a kutatásunkat, amiben egy olyan tornaprogramot hoztunk létre nekik, ahol fejleszteni tudjuk a koordináció-egyensúly képességeiket, a kéz-finommotorikus képességeiket és a kognitív koncentrációs funkcióikat.
Mielőtt a tornaprogramot elkezdtük, egy nagyon részletes és átfogó kérdőívet is kidolgoztunk. Ezt Facebookra töltöttük fel az anyukák számára. Figyelemzavarral küzdő, 6-7 év körüli gyerekek szüleit kerestük, a fő kérdésünk hozzájuk a gyermekük tüneteire vonatkozott. Legtöbben a koordináció-egyensúlyt és a kéz-finommotorikus funkciók csökkenését jelezték, ami nekünk jó visszacsatolás volt terápiás szemszögből, hiszen pont ezeket a funkciókat szerettük volna fejleszteni.
A hátrányunk az volt, hogy alacsony alanyszámmal, két kisfiúval indultunk. Ennek ellenére nagyon jó eredményeink születtek, ezért úgy gondolom, ezt a kutatást érdemes lenne több résztvevő bevonásával is elvégezni.

Mik a későbbi tudományos tervei?
Elsődleges célom most az, hogy sikeresen el tudjak helyezkedni a munkaerő piacon. Nem kis szempont ebben, hogy olyan helyre kerüljek, ahol ezt a kutatást folytatni tudom magasabb alanyszámmal és esetleg más aspektusokból nézve.

Mik voltak a benyomásai a TDK konferenciáról?
Összességében pozitív élmény volt számomra. Eleinte izgultam, de a zsűritagok kedvesek voltak és érdekes kérdéseket tettek fel. Az előadás végén még a közönségből is odajöttek hozzám, hogy köszönetet mondjanak, amiért előtérbe hoztuk ezt a témát.
Én mindenkit bátorítanék a jelentkezésre, mert remek fejlődési lehetőségnek és tapasztalatszerzésnek tartom. Az államvizsgán a szakdolgozat védésnél is jelentős előnyt ad majd a begyakorolt előadás. A TDK nem arról szól, hogy elmondod az előadást és leülsz. A vitakészségeket is figyelik. De nem úgy kell elképzelni, mint egy vizsga szituációban, inkább érdeklődő kérdéseket tesznek fel barátságos hangnemben.

Milyen szabadidős tevékenységei vannak?
Szeretek úszni, nagyon jól ki tudok kapcsolódni vízközelben. Így államvizsga előtt azonban az egyetem a legfőbb hobbim. Az időm nagy részét kiteszi a szakmai gyakorlat és az OTDK-ra való felkészülés. Ezt leszámítva imádok utazni és új dolgokat megtapasztalni.

Van példaképe?
Egyelőre nem tudok példaképet megnevezni. Szerintem egy kicsit mindenki a saját példaképe kell, hogy legyen, elégedettnek kell lennie saját magával és azzal, amivel foglalkozik.

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

    Kapcsolódó hírek