Bezár

Hírek

Nevtelen_terv_4
Prezentációs technikák elsajátítása gyakorlat

Prezentációs technikák elsajátítása gyakorlat

2025. április 23.
3 perc

A 2024/2025-ös tanév tavaszi félévében új szabadon választható kurzussal bővült a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karának (SZTE ETSZK) kínálata. A Vitázz, avagy a vitakészségek fejlesztése című kurzus mellett indult el a Prezentációs technikák elsajátítása című gyakorlati kurzus. A két kurzus egymást erősítve kínált lehetőséget a hallgatóknak arra, hogy kommunikációs és előadói készségeiket komplex módon fejleszthessék, legyen szó formális vitáról vagy nyilvános előadásról.

A tantárgy újdonságként jelent meg a karon, és azonnal nagy érdeklődést váltott ki, köszönhetően annak, hogy közvetlenül fejleszti azokat a kompetenciákat, amelyekre a hallgatóknak nemcsak a szakmai, hanem a tudományos és hétköznapi életben is szükségük van.

A Prezentációs technikák elsajátítása című szabadon választható kurzus közel 7 alkalmat ölelt fel, és 10 hallgató oktatása valósult meg. Minden alkalom 90 perces volt. A foglalkozásokat S. Dinnyés Katalin Julianna és Domonkos Norbert közösen vezették, és a fókusz egyértelműen a gyakorlatorientált, élményszerű tanuláson volt.
A cél az volt, hogy a hallgatók magabiztosan és strukturáltan tudjanak előadást tartani, akár tudományos, akár hétköznapi kontextusban.

A kurzus elején a résztvevők többféle előadói stílussal ismerkedhettek meg: a vizuális, improvizatív, tanítói, coach, mesélő, kapcsolódó, Lessig- és Takahashi-típusú prezentációs technikákkal. Mindezeket nemcsak elméletben tanulták meg, hanem saját gyakorlatokon keresztül is kipróbálták, milyen eszközökkel lehet hatásosabban megszólítani a közönséget. A hallgatók egyéni és páros feladatokon keresztül gyakorolták a testbeszéd, artikuláció, hangerő, valamint az előadás felépítésének technikáit is. A szereplés és a nonverbális kommunikáció alapjainak bemutatása után következtek a tudományos közlemények feldolgozásán és prezentálásán alapuló órák. A vizualizációs technikák, a protokolláris szabályok, valamint a megfelelő megjelenés és stílus ismertetése is fontos részei voltak a tanulási folyamatnak. A résztvevők gyakorolták, hogyan lehet strukturáltan bevezetni, felépíteni és lezárni egy előadást. A kurzusok során külön figyelmet fordítottunk arra, hogyan vonják be a közönséget, hogyan kezeljenek kérdéseket, és miként teremtsenek élő kapcsolatot a hallgatósággal. A kurzus során külön foglalkoztunk a lámpaláz és glosszofóbia leküzdésének technikáival, melyeket szintén gyakorlati módszerekkel (fokozatosság, biztonságos környezet, pozitív visszacsatolás) segítettünk.

A kurzus végén a résztvevők egészségtudományi adatbázisokkal dolgoztak, és közösen gyakoroltuk, miként lehet ezekből a forrásokból olyan releváns tudományos adatokat – különösen statisztikai mutatókat – kinyerni, amelyek megalapozhatják egy hiteles és meggyőző szakmai prezentáció tartalmát. Az elemző munka során arra törekedtünk, hogy a hallgatók ne csupán azonosítani tudják a legfontosabb eredményeket, hanem képesek legyenek azokat logikusan strukturálva, közérthető módon és vizuálisan is hatásosan bemutatni. Ebben a szakaszban a tudományos hitelesség és a közönség számára való befogadhatóság egyensúlyának megteremtése kapott hangsúlyt – azaz annak gyakorlása, hogy hogyan lehet komplex szakmai tartalmat érdekfeszítően és világosan közvetíteni különböző célközönségek számára. A kurzus így nem csupán az előadói készségek összegzését jelentette, hanem a tudományos gondolkodás, a kritikus szelekció és az ismeretközvetítés tudatos fejlesztését is.

A kurzus záróeseménye a TDK Orientációs Nap volt, ahol a kurzus résztvevői prezentációs technikákról szóló előadásokon is részt vehettek, így valós helyzetben mélyíthették el tudásukat.
A kurzus a hallgatók visszajelzése alapján sikeres volt: az önbizalmuk nőtt, az előadói készségek fejlődtek, és sokan számoltak be arról, hogy bátrabban vállalnának el egy prezentálási helyzetet.

A szabadon választható kurzust oktatta és a beszámolót készítette:

S. Dinnyés Katalin Julianna
egyetemi tanársegéd
Egészségmagatartás- és fejlesztés Szakcsoport

Domonkos Norbert
egyetemi tanársegéd
Ápolási Tanszék


A projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium valamint a Nemzeti Tehetség Program támogatásával és a Nemzeti Tehetség Alapból valósul meg az NTP-HHTDK-24-0024 azonosító számú, „A tudományos diákköri munka népszerűsítése a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karon” című nyertes pályázat keretében.

NTP_logo_color_rgb

KIM_logo_color

Aktuális események

Kapcsolódó hírek